Temeljna cijena za otkup (gram)
Kliknite na cijenu i poigrajte se grafikonom

Zlatne poluge ili zlatnici: što je bolje kupiti?

Zlatnici i zlatne poluge

Jedno od najčešćih pitanja koje dobivamo od naših klijenata upravo je pitanje iz naslova. To pitanje osobito često postavljaju svi koji investicijsko zlato kupuju po prvi put. Kupce bez iskustva može zbuniti i dovesti u dvojbu naša bogata ponuda. Poluge različitih veličina, zlatnici raznovrsnih motiva – mnoštvo je izbora.

No, odgovoriti na pitanje “Što je bolje kupovati – zlatne poluge ili zlatnike?” zapravo je vrlo jednostavno. Dat ćemo ga odmah na početku ovog teksta.

Bez obzira što kupili – zlatne poluge ili zlatne kovanice – nećete pogriješiti. Sve je to ipak na kraju krajeva zlato, A zlato se kupuje kao svojevrsno osiguranje osobne imovine od izvanrednih, neočekivanih rizika. I tu je kraj priče: sasvim je svejedno hoćete li u vašem investicijskom portfelju imati jedno ili drugo. Ili oboje.

No, ipak postoje neke sitnije razlike između te dvije vrste proizvoda, poluga i kovanica, koje će možda u nekom konkretnom slučaju prevagnuti vašu odluku na jednu ili na drugu stranu. Evo tih razloga.

Želite proći što povoljnije?

Kupci investicijskog zlata u pravilu nastoje gram čistoga zlata kupiti po najpovoljnijoj mogućoj cijeni. Poznato je da je cijena grama čistog zlata u manjim proizvodima viša od istoga tog grama u većim proizvodima.

Ako gram zlata u zlatnoj poluzi od 10 grama košta, primjerice, 10 eura, uobičajeno je da isti taj gram u poluzi od 100 grama košta manje, primjerice, samo 9 eura, a u poluzi od 1000 grama još manje, recimo, 8 eura. (Naravno, cijene grama zlata koje navodimo u ovim primjerima nisu stvarne, nego predstavljaju tek ilustraciju.)

Isto vrijedi i za zlatne kovanice. Gram zlata u zlatniku Wiener Philharmoniker od jedne unce (31,1 gram) košta manje od istog tog grama u zlatniku od pola unce (15,55 grama). A gram zlata u zlatniku od jedne dvadesetpetine unce (1,24 grama) najskuplji je od svih, budući da je to najmanja zlatna kovanica Wiener Philharmoniker koja se proizvodi. Ovo načelo vrijedi i za sve druge investicijske zlatne kovanice.

Zbog toga se kupci u pravilu odlučuju za kupnju što masivnijeg proizvoda koji si mogu priuštiti. Ako imaju dovoljno novca da kupe polugu od 100 grama, naši kupci najčešće kupe upravo tu polugu, a ne dvije poluge od 50 grama ili pet poluga od 20 grama. Zašto? Zato što ih jedna poluga od 100 grama košta manje.

Naravno, zna se dogoditi da pojedini kupac odabere kupnju većeg broja manjih poluga, i to zato jer procjenjuje da će tako oblikovan zlatni portfelj jednom u budućnosti moći lakše unovčiti. Ako želite prodati samo djelić zlatne poluge od 100 grama, to je nemoguće. Morate prodati cijelu polugu odjednom. No, ako posjedujete pet poluga od 20 grama ili 10 poluga od 10 grama, prodati dio portfelja ne predstavlja nikakav problem.

Ipak, postoje okolnosti kada si ne možemo priuštiti velike poluge, pa čak ni poluge srednjih veličina. Neki kupci kupuju samo nekoliko grama investicijskog zlata odjednom. Takvim je kupcima osobito važno da znaju informaciju koju ćemo vam upravo sada otkriti.

Razlika u cijeni između malih poluga i malih kovanica

Cijena grama čistog zlata u maloj zlatnoj poluzi ponekad može biti znatno povoljnija od cijene grama čistog zlata u maloj zlatnoj kovanici. Ili obrnuto. A što je u nekom trenutku povoljnije, uvijek treba provjeriti, i onda tu razliku treba iskoristiti tako da kupite cjenovno najpovoljniji proizvod.

Evo primjera. Uzmimo da ste kupac koji želi kupiti nešto malo investicijskog zlata, recimo tri do četiri grama. To je budžet koji vam stoji na raspolaganju.

Bacite pogled na naš cjenik, i pitate se: “Hmm, hmm, što da odaberem?”

Možete, na primjer, kupiti jednu polugu od 1 grama i jednu polugu od 2 grama. Ili možda jednu polugu od 2 grama, i onda još jednu od 2 grama. A možete kupiti i jednostruki zlatni dukat s likom austrougarskoga cara Franje Josipa, koji sadrži 3,44 grama čistog zlata.

U trenutku pisanja ovog teksta, cijena grama čistog zlata u zlatnom dukatu znatno je niža od cijene istog tog grama u poluzi od 2 grama. A o poluzi od 1 gram i da se ne govori – ondje je cijena najviša od svih.

Naravno, cijene investicijskih proizvoda od zlata se mijenjaju. Možda će za mjesec dana ili za godinu dana gram zlata u polugama od 1 gram ili 2 grama biti povoljniji od istog tog grama u zlatnom dukatu. Pa ako želite proći najpovoljnije, dobro proučite naš cjenik i ako vam je cijena važna, odaberite ono što je povoljnije. Ili nas kontaktirajte i zatražite savjet.

Dakle, ako je cijena čistog grama zlata najvažniji kriterij za kupnju nekog proizvoda, odluka o tome da li kupiti zlatnu polugu ili zlatnu kovanicu može biti prilično važna.

Kada mali zlatni proizvod postaje velik?

Možda ćete u ovom trenutku postaviti pitanje: “Vrijedi li isto načelo i ako kupujem ne 3 do 4 grama, nego više, recimo 10 do 15 grama, ili čak 100 ili 150 grama? Moram li i tada obratiti pozornost što je jeftinije: kovanice ili poluge?”

To je izvrsno pitanje.

Prije svega, treba reći da su razlike u cijeni grama zlata kod velikih investicijskih proizvoda minimalne, i mogu se u dobroj mjeri zanemariti. Primjerice, cijena grama čistog zlata u zlatnoj poluzi od 500 grama možda je pola posto viša nego u zlatnoj poluzi od 1000 grama. Razlika u cijenama grama zlata u polugama od 250 grama i 500 grama, te od 100 grama i 250 grama također nije osobito velika.

Ipak, postoji granica u količini kupljenog investicijskog zlata nakon koje se u kupnja kovanica isplati manje nego kupnja poluga.

Zbog toga smo ranije u ovom tekstu naglasili da se na razliku u cijeni treba obratiti pozornost samo kad kupujete male investicijske proizvode od zlata (zlatnike i zlatne poluge).

Nakon toga, slijedi logično pitanje: koji se proizvodi smatraju malim, a koji velikim investicijskim proizvodima od zlata?

Odgovor na to je opet prilično jednostavan. Granica između malih proizvoda od zlata i velikih proizvoda od zlata mogla bi se staviti na razinu od jedne unce ili 31,1 gram. Ako poluga ili kovanica ima masu od jedne unce ili manje, može se reći da se radi o malom zlatnom proizvodu. A ako poluga ili kovanica ima masu veću od jedne unce, tada se radi o velikom proizvodu.

Razlog za to razgraničenje leži u činjenici da se investicijske zlatne kovanice u pravilu ne proizvode u masama većim od jedne unce. Istovremeno, raspon raspoložive gramaže kod zlatnih poluga znatno je veći.

Na tržištu se mogu kupiti velike zlatne poluge od 50 grama, 100 grama, 250 grama, 500 grama, 1 kilograma, pa čak i veće, ali i male poluge od 1 gram, 2 grama, 5 grama, 10 grama, 20 grama, 1 unce (31,1 gram).

No, kada se radi o zlatnim kovanicama, one se najčešće (uz par rijetkih, i zapravo nevažnih iznimaka) mogu kupiti samo u manjim masama od 1 unce (31,1 gram), te još od pola unce (15,55 grama), četvrtine unce (7,77 grama), desetine unce (3,11 grama), i ponekad od dvadesetine (1,55 grama) ili dvadesetpetine unce (1,24 grama).

Zbog toga, prilikom kupnje većih količina zlata, recimo, od 100 grama na više, najčešće je odmah jasno što kupiti. U tom slučaju su glavni izbor poluge, jer velike kovanice od plemenitih kovina praktički ne postoje. Osim, naravno, ako ne želite svoj zlatni portfelj oblikovati tako da sadrži mnoštvo proizvoda od jedne unce (31,1 gram) ili čak manje, i pri tome biti spremni platiti dodatnu premiju.

A da su proizvodi od unce zlata granica na kojoj se razdvajaju velike od malih investicijskih proizvoda, pokazuje još jedan podatak.

Kao što smo već spomenuli, najveće zlatne kovanice u pravilu imaju masu od jedne unce čistog zlata. Kada se njihova cijena usporedi sa zlatnim polugama teškim također jednu uncu, možemo zaključiti da su njihove cijene iznenađujuće bliske. Ponekad je za nijansu skuplji zlatnik, a ponekad poluga, a nerijetko im je cijena potpuno identična. A čak i kada se njihove cijene razlikuju, ta je razlika često smiješno mala.

Zbog toga je u konačnici kad kupujete proizvod težak jednu uncu, zapravo svejedno kupujete li polugu ili kovanicu. Osim ako svoju odluku o kupnji ne zasnivate na nekim drugim, najčešće estetskim kriterijima. Tada kovanice nedvojbeno imaju prednost. Kovanice su naprosto ljepše. 🙂

Što nas dovodi u jedno sasvim novo područje razmatranja što kupiti.

Numizmatička vrijednost danas i sutra

Investicijski proizvodi od zlata imaju jedno važno svojstvo koje kupci iznimno cijene, zbog koje se i odlučuju za njihovu kupnju. Ti proizvodi, naime, vrlo blisko prate promjene cijene čistoga zlata na svjetskom tržištu.

Pa tako, ako cijena zlata u svijetu poraste, poraste i cijena po kojoj se pojedina zlatna poluga ili zlatna kovanica može prodati.

Dakle, ako ste prije godinu dana kupili investicijski proizvod od zlata mase 1 unce (31,1 gram) i ako se tada unca zlata prodavala po, recimo, 1000 eura, a danas se unca prodaje po 50 posto višoj cijeni, i cijena proizvodu koji ste kupili također će skočiti za manje-više isti postotak, i ne više.

To je posebno točno i istinito za zlatne poluge. Teško da se može zamisliti okolnost ili situacija u kojoj bi se pojedina zlatna poluga mogla prodavati po cijeni koja je znatno viša od cijene zlata što ga ta zlatna poluga sadrži.

Međutim, kada su u pitanju zlatne kovanice, situacija može biti prilično drugačija.

Kovanice se već stoljećima izrađuju tako da na sebi imaju utisnute različite, posebne i nerijetko lijepe motive. U ranijim razdobljima to su obično bili likovi vladara, te vladarski i državnički grbovi.

U zadnjih 50 do 70 godina znatno se proširila tematika motiva na kovanicama od plemenitih kovina, pa se tako ondje mogu naći prikazi različitih sportova, uglednih znanstvenika, umjetnika i političara, pa čak i likova iz popularnih crtanih i igranih filmova. Kovanice se također izdaju u povodu posebnih obljetnica, kao svojevrsno prisjećanje na velike i značajne događaje iz povijesti.

Te se kovanice nerijetko izdaju u ograničenim nakladama, i zbog toga imaju potencijal da im vrijednost u budućnosti naraste znatno iznad cijene čistoga zlata ili srebra od kojeg su izrađene. Ta se vrijednost u stručnim krugovima još naziva i numizmatička vrijednost.

Numizmatička vrijednost pojedine kovanice može znatno odstupati od vrijednosti plemenite kovine od koje je izrađena. Primjerice, uzmimo da vrijednost čistog zlata što ga neka kovanica sadrži iznosi 1000 eura. No, ako je ta kovanica na tržištu prepoznata kao numizmatički vrijedna, tada se za nju možda može tražiti i dobiti 2000 eura, 3000 eura, pa čak i mnogo više. Postoje slučajevi da su se numizmatički vrijedne kovanice prodavale za stotine tisuća ili čak milijune eura, premda je čista vrijednost metala što su ga sadržavale bila praktički beznačajna.

Atraktivna i uzbudljiva lutrija s kovanicama

Naravno, ne može se od svake zlatne ili srebrne kovanice očekivati da će jednom u budućnosti postati numizmatički vrijedna. Velika većina svih kovanica izdanih u svijetu kroz povijest, njih 99 posto, nisu stekle a niti će ikada steći dodatnu numizmatičku reputaciju. One se prodaju po cijenama identičnim cijeni metala što ga sadrže, baš kao i poluge od istih tih metala.

No, ako posjedujete kovanicu iz te male, ali atraktivne kategorije numizmatički vrijednih primjeraka, možete se smatrati sretnim. Tada ćete za svoju kovanicu dobiti mnogo više novca nego što ste mogli sanjati.

Hoće li neka kovanica jednom u budućnosti postati numizmatički vrijedna gotovo je nemoguće pogoditi. Radi se manje-više o čistoj lutriji.

Postoje doduše neki kriteriji koji mogu doprinijeti da kovanica može steći dodatnu numizmatičku vrijednost. Jedan od tih kriterija je svakako – raspoloživost. Što je kovanica rjeđa, veći su joj izgledi da postane numizmatički vrijedna. I obrnuto, ako je kovanica raspoloživa u velikim količimama na tržištu, šanse da stekne dodatnu numizmatičku vrijednost vrlo je blizu nuli.

Ima i drugih kriterija koji daju doprinos razvoju numizmatičke vrijednosti kod neke kovanice, ali te kriterije nećemo razmatrati ovom prilikom.

I eto, to je jedan od razloga zašto se neki ulagači u zlato odlučuju za kupnju zlatnih kovanica, a ne zlatnih poluga, čak i u slučajevima kada bi ih zlatna poluga iste mase koštala manje, nekad čak mnogo manje. Takvi se ulagači žele kladiti na buduću cijenu tih zlatnika. Oni se nadaju da bi možda jednom u budućnosti njihova prodajna cijena mogla znatno nadići cijenu čistog zlata što ga te kovanice sadrže.

Kada će se to dogoditi, i hoće li se uopće dogoditi, može se znati tek dugo nakon kupnje pojedine kovanice. Za deset, dvadeset, pedeset ili čak stotinu godina.

Ipak, važno je naglasiti sljedeće. Najpopularnije kovanice od zlata, koje se najviše prodaju, gotovo je sigurno da vremenom nikada neće steći dodatnu numizmatičku vrijednost. To su tzv. investicijski zlatnici koji se proizvode svake godine u višemilijunskim nakladama i uvijek imaju identičan dizajn. Primjeri za tu vrstu kovanica su zlatnik Wiener Philharmoniker, zlatnik Krugerrandzlatnik Javorov list (Maple leaf), zlatnik Američki orao

Navedeni investicijski zlatnici upravo se proizvode s namjerom da nikada ne steknu numizmatičku vrijednost, nego da samo vjerno prate cijenu zlata.

Kamo vas srce vuče?

Kao što smo već spomenuli na početku ovog teksta, u najvećem broju slučajeva zapravo je svejedno hoćete li u svoj investicijski portfelj uvrstiti samo zlatne poluge, samo zlatne kovanice ili pak oboje. Čak i kada postoji razlika u cijeni između usporedivih proizvoda od plemenitih kovina iste mase, ta razlika nije osobito velika, a nerijetko je sasvim zanemariva.

Zbog toga će vrlo često najvažniji čimbenik u odluci da li kupiti zlatnu polugu ili zlatnu kovanicu zapravo biti – vaše srce. Ako je vaše srce “proračunato i logično”, bit će vam najjednostavnije kupiti zlatne poluge. One naprosto predstavljaju hladan i siguran komad metala za očuvanje vrijednosti vaše imovine.

No, ako je vaše srce kreativno, umjetničko i željno barem malo avanture, možda ćete dio ili čak cijeli svoj portfelj strukturirati tako da će u njemu biti zlatnih i srebrnih kovanica. Na tim kovanicama bit će utisnute harfe, flaute i violine, antilope, orlovi i krokodili, kneževi, kraljevi i carevi. Bit će to komadi metala s dušom, koji će doduše također očuvati vrijednost vaše imovine, ali uz mnogo stila i s pričom koje ćete se prisjetiti svaki put kad ih budete uzeli u ruku.

Odaberite
Right Menu IconNazovite