Plemenit

Tajna cijene zlata: kako izbjeći zamku

Tajna cijene zlata

Cijena zlata jedan je od najvažnijih parametara kojim klijenti ravnaju svoju odluku o kupnji žute plemenite kovine. Ako je cijena niska, kupac se lakše odlučuje za kupnju. Ako je pak cijena visoka, kupac obično kupnju odgađa, sve dok se zlato na tržištu ne počne prodavati po povoljnijoj cijeni.

No, veliki broj kupaca zlata nije svjestan kako postoji mnogo različitih cijena zlata, a ne samo jedna. Svaka od tih cijena značajno utječe na to koliko ćete na koncu platiti konkretnu zlatnu polugu ili zlatnu kovanicu koju u nekom trenutku kupujete. Potpuno isto načelo vrijedi i za cijenu srebra.

Ako želite dobro proći prilikom kupnje zlata, vrlo je dobro upoznati se sa svim tim cijenama, i naučiti kako te cijene trebaju biti posložene da možete sa sigurnošću reći da je najbolji trenutak za kupnju, te tko je najbolji trgovac kod kojeg ćete zlato ili srebro kupiti. Na kraju ovog teksta savjetovat ćemo vas koja je najbolja kombinacija svih tih cijena, pa da vaša kupnja bude opravdana i dobra.

No, najprije ćemo vas upoznati s različitim vrstama cijena zlata.

Spot cijena zlata

Jedna od cijena zlata o kojoj se često govori jest i takozvana “spot” cijena zlata. Riječ je o cijeni zlata koja se formira na velikim svjetskim burzama: u Londonu, New Yorku, Honkongu, Shanghaiju… U tim velikim burzovnim središtima, cijena žutoj plemenitoj kovini formira se tako da veliki proizvođači (rudnici) i prodavači (banke i druge institucije pohrane) stavljaju na aukciju značajne količine zlata, na tisuće i tisuće kilograma.

Istovremeno, veliki kupci (banke, druge institucije, te bogati privatni pojedinci) dolaze na burzu kako bi ponuđene količine kupili. I u tom cjenovnom plesu golemih, moćnih igrača formira se burzovna, odnosno, “spot” cijena zlata.

Kada je promotrite, burzovna je gotovo uvijek niža nego tzv. maloprodajna cijena zlata. Kada govorimo o maloprodajnoj cijeni zlata, govorimo o cijenama koje treba platiti za konkretne zlatne poluge mase od jednoga grama do jednoga kilograma. Premda nam se iz naše perspektive može učiniti kako kupnja poluge od jednog kilograma već može spadati u kategoriju većih kupnji, to je iz perspektive burzi plemenitih kovina u Londonu ili New Yorku doista minijaturna količina.

Razlog zašto je “spot” cijena zlata niža od maloprodajne, vrlo je jednostavan. Spot cijena, naime, podrazumijeva kupnju neoblikovanog zlata, odnosno, kako bi se to narodski reklo “u rinfuzi”. To je zlato koje tek treba oblikovati u zlatne poluge, velike i male. A sam proces oblikovanja zlata u poluge nešto košta. I tu dolazimo do nove cijene zlata: maloprodajne cijene.

“Spot” cijena zlata predstavlja dobar orijentir na temelju kojeg se formira maloprodajna cijena zlata. Kada spot cijena raste ili pada, otprilike u istom omjeru rastu i padaju maloprodajne cijene na tržištu.

Maloprodajna cijena zlata

Investicijsko se zlato se u maloprodaji kupuje oblikovano ili u zlatne poluge ili u zlatne kovanice.  Postoji mnoštvo različitih proizvođača koji proizvode zlatne poluge i zlatnike. Zlatne poluge u pravilu se proizvode u masama od 1 gram, 2 grama, 5 grama, 10 grama, 20 grama, 1 unca (31,1035 grama), 50 grama, 100 grama, 250 grama, 500 grama i 1000 grama ili 1 kilogram. Zlatnici se proizvode u najraznovrsnijim veličinama, no najčešće ne mogu kupiti u masama većim od 1 unce (31,1035 grama).

Za proizvodnju svake od tih poluga i kovanica potrebno je uložiti trud i energiju, što naravno košta. Jedinična cijena proizvodnje i skladištenja svake pojedine poluge manje-više je slična. No, kada se taj trošak stavi u odnos s masom pojedinog proizvoda, slika se značajno mijenja.

Primjerice, uzmimo da je cijena proizvodnje svake pojedine poluge, bez obzira na veličinu, otprilike 15 eura. Uzmimo također da je spot cijena grama zlata na svjetskom tržištu 50 eura. To znači da je cijena zlatne poluge od 1 grama u kojoj je uračunat samo trošak proizvodnje i ništa više odmah u startu 65 eura (50 eura cijene zlata + 15 eura troška proizvodnje), što iznosi čak 30 posto više od burzovne ili “spot” cijene zlata.

Međutim, kada se ta računica primijeni na polugu od, recimo, 10 grama, odnos je puno povoljniji. Deset grama zlata u našem primjeru iznosi 500 eura po burzovnoj cijeni + 15 eura trošak proizvodni iznosi ukupno 500+15=515 eura. A to je svega tri posto veća maloprodajna cijena u odnosu na burzovnu cijenu zlata.

Što je poluga veća, to je postotak troška proizvodnje u njezinoj cijeni niži. I to je jedan od razloga zašto je cijena grama zlata u velikim polugama znatno niža nego u malim polugama.

Što još utječe na maloprodajnu cijenu zlata?

Proizvodni troškovi nisu jedini troškovi koje trgovci moraju uzeti u obzir prilikom formiranje završne, maloprodajne cijene investicijskih proizvoda od zlata.

Trošak transporta također značajno utječe na cijenu, koji je u pravilu značajno veći nego za druge proizvode. Naime, prilikom prijevoza zlata potrebno slijediti mnoštvo sigurnosnih procedura i protokola, a to poskupljuje logistiku.

Nadalje, što je mjesto proizvodnje zlatnih poluga i kovanica udaljenije od mjesta krajnje isporuke, transportna cijena je viša. To objašnjava činjenicu zašto investicijski proizvodi od zlata iskovani ili izliveni u Njemačkoj, Austriji ili Švicarskoj u našim krajevima koštaju manje nego isti takvi proizvodi proizvedeni u Australiji, Kanadi ili Sjedinjenim Američkim Državama. Proizvod koji dolazi s drugog kontinenata mora prijeći puno veću kilometražu nego onaj koji putuje unutar Europske unije.

Razlika u cijeni zlata s obzirom na lokaciju

Svaki dodatni preveženi kilometar se računa. Zbog toga nije neuobičajeno da postoje razlike u krajnjoj maloprodajnoj cijeni investicijskog zlata čak i prilikom isporuke unutar iste države. Primjerice, neki trgovci investicijskim polugama i kovanicama na svojim cjenicima imaju objavljene cijene s isporukom u Zagrebu. Isporuke u druge dijelove Hrvatske dodatno naplaćuju.

Donedavno je na sličan način bio strukturiran i cjenik naše tvrtke Tetragram projekt. No, zbog povećanog obima posla, te kako bismo omogućili fer i pošten pristup tržištu investicijskog zlata i srebra svim našim građanima, Tetragram projekt i Plemenit.hr izjednačili su cijene zlata i srebra za veliki broj gradova diljem Hrvatske, uz određene preduvjete. Jedan od tih preduvjeta jeste da naši klijenti izvan Zagreba iskoriste mogućnost isporuke uz najavu.

Plemenit.hr redovito na svojim stranicama objavljuje raspored isporuka u različite krajeve zemlje, pa ako klijent odabere isporuku kupljenoga zlata u unaprijed najavljenom terminu, neće plaćati dodatan trošak isporuke. Izuzetak su jako male narudžbe, koje je isplativije isporučiti putem kurirske dostave.

Otkupna cijena zlata

Kada odlučujete po kojoj cijeni i od koga ćete kupiti investicijske zlatne poluge ili kovanice, svakako razmotrite koji će vam trgovac u budućnosti – kada svoje kupljeno zlato budete željeli prodati – moći ponuditi najbolju otkupnu cijenu. P

ostoje, naime, trgovci investicijskim zlatom i srebrom koji uopće javno ne objavljuju otkupne cijene proizvoda, ili objavljuju cijene koje su izrazito niske i nepovoljne. A ako trgovac uopće ne objavi otkupne cijene zlatnih poluga i zlatnih kovanica, to ponekad može značiti da zlato i srebro koje ste kod njega kupili, kod njega uopće nećete moći prodati!

Tvrtka Tetragram projekt na svojim internetskim stranicama Tetragram.hr i Plemenit.hr ima istaknute dvije različite otkupne cijene investicijskih proizvoda: za klijente i za neklijente.

Otkupna cijena zlata za klijente

Klijenti tvrtke Tetragram projekt koji mogu dokazati da su svoje poluge i kovanice od plemenitih kovina kupili kod nas, odnosno, putem internetskih stranica Tetragram.hr i Plemenit.hr, mogu računati na povlašteni tretman prilikom prodaje tih proizvoda. Naime, otkupne cijene na našem cjeniku za klijente su više, što znači da će Tetragram projekt ponuditi više novca osobi koja je investicijske proizvode kupila kod nas nego ako je te iste proizvode kupila negdje drugdje, i potom ih nama želi ponuditi na otkup.

Status klijenta tvrtke Tetragram projekt dokazuje se posjedovanjem računa ili posjedovanjem certifikata o autentičnosti “Plemenit”. Stoga, kada kod nas kupujete zlatne ili srebrne poluge, odnosno, zlatne ili srebrne investicijske kovanice, svakako sačuvajte neki ili sve navedene dokumente.

Otkupna cijena zlata za neklijente

Ako zlato odlučite kupiti kod nekog drugog trgovca, a ne kod tvrtke Tetragram projekt, dovodite se u opasnost da ćete investicijsko zlato nabaviti u tvrtki koja vam u budućnosti neće biti spremna otkupiti kod njih kupljene proizvode. Stoga ćete kupljene proizvode morati ponuditi za otkup kod nekog drugog trgovca poput Tetragram projekta kao neklijent, što znači da ćete za iste proizvode moći dobiti manje novca nego da ste kupnju obavili kod istog trgovca kod kojeg ste proizvode kupili.

Stoga je iznimno važno da se prilikom kupovine investicijskog zlata i srebra uvjerite kako će trgovac koji vam prodaje zlato doista kasnije biti spreman otkupiti proizvode, i to ne po nepovoljnoj, nego po što je moguće povoljnijoj cijeni.

Pazite na razliku između prodajne i otkupne cijene!

Jedan od najvažnijih čimbenika koji bi trebao utjecati na odluku o tome gdje kupiti poluge i kovanice od plemenitih kovina nije nužno najniža prodajna cijena, nego nego najmanja razlika između otkupne i prodajne cijene. Zašto?

Uzmimo da prvi trgovac zlatnu polugu od 100 grama prodaje po cijeni od 5000 eura, a da istu tu polugu od 100 grama drugi trgovac prodaje po cijeni od 5100 eura. Za koga ćete se odlučiti? Na prvi pogled, odgovor je jednostavan. Odlučit ćete se za kupnju 100 grama zlata kod prvog trgovca po cijeni od 5000 eura, zato jer je ta cijena za 100 eura niža nego kod drugog trgovca.

Tako će učiniti klijenti koji ne paze na razliku između prodajne i otkupne cijene, te ne razmišljaju dugoročno.

Uzmimo da u cjeniku prvog trgovca prodajna cijena zlatne poluge od 100 grama doista iznosi 5100 eura, ali istovremeno otkupna cijena iznosi 5050 eura. Uzmimo također da u cjeniku drugog trgovca prodajna cijena te poluge iznosi 5000 eura, ali istovremeno otkupna cijena iznosi 4900 eura.

Koji je od dva trgovca u tom slučaju bolji za kupnju zlatne poluge?

Idealno bi bilo kada bi polugu kupili kod prvog trgovca, a prodali je kod drugog. No ako svaki trgovac otkupljuje samo poluge koje su prodane kod njega, a ne i poluge kupljene kod drugih trgovaca, onda je odgovor: bolje je polugu kupiti kod trgovca koji je skuplji! Zašto? Zato jer ćete u budućnosti, prilikom prodaje, moći dobiti više novca za svoju polugu!

Upravo je to jedan od glavnih razloga zašto tvrtka Tetragram projekt iz minute u minutu formira svoj otkupni cjenik tako da razlikuje otkupne cijene za klijente i za neklijente.

Otkupne cijene za klijente su znatno povoljnije nego za klijente. Na taj način ohrabrujemo odgovorno ponašanje kupaca na tržištu investicijskih plemenitih kovina. Razlikovanjem tih dviju otkupnih cijena potičemo kupce za razmišljaju dugoročno.

Uza sve već navedeno, možemo reći i da su naše prodajne cijene zlata i srebra među najpovoljnijima na tržištu.

Možda će vas zanimati i ovo: