Zlatne poluge i automobili: u čemu je sličnost?
Postoji mnoštvo robnih marki automobila: Mercedes, Audi, Citroen, Fiat, Renault, Opel, Toyota, Honda, Nissan… Na potpuno isti način postoji i mnoštvo robnih marki zlatnih i srebrnih investicijskih poluga: Heraeus, Argor, Umicore, Degussa, Münze Österreich, Perth Mint, Valcambi, PAMP, Johnson-Matthey…
Različite robne marke automobila dolaze iz različitih zemalja: iz Njemačke, Francuske, Italije, Japana, Južne Koreje, SAD-a… Na potpuno isti način iz velikog broja različitih zemalja dolaze i investicijske poluge od zlata i srebra. U slučaju automobila i poluga, neke od tih zemalja se podudaraju. Njemačka i SAD su primjerice veliki proizvođači i jednih i drugih. No, u svijetu investicijskih plemenitih poluga postoje zemlje koje ne kotiraju baš dobro u automobilskoj industriji, ali su vodeći svjetski igrači u industriji plemenitih kovina: Švicarska, Austrija, Australija, Kanada, Belgija, pa čak i Indija i Turska.
Vrhunski certifikati, jaki igrači
Automobili koji se prodaju na području Europske unije, pa tako i u Hrvatskoj, moraju proći rigorozne tehničke, ekološke i sigurnosne testove. Bez tih testova naprosto ne mogu biti pripušteni na jedno od najvažnijih i najrazvijenijih tržišta na svijetu. Na potpuno isti način, zlatne i srebrne investicijske poluge, da bi bile prodavane u Europi, trebaju posjedovati vrhunske certifikate, a njihovi proizvođači moraju zadovoljiti visoke standarde kvalitete i etičnog poslovanja.
U svakoj zemlji postoje rang liste popularnosti pojedinih marki automobila. U Hrvatskoj su to, primjerice, volkswageni i renaulti, u Njemačkoj mercedesi i bmw-ovi, u Francuskoj citroeni i peugeoti, u Italiji fiati, u SAD-u chevroleti i fordovi… Na potpuno isti način, pojedine marke zlatnih i srebrnih poluga izborile su se u svijesti građana svake zemlje za status proizvoda kojima se nekako najviše vjeruje. Hrvatska i regija, baš kao i na automobilskom tržištu, gravitiraju prema zlatnim i srebrnim polugama marki iz Njemačke, mada su kupcima u našoj zemlji poznate i poluge iz Švicarske i Austrije. No, Nijemci na čijem tržištu ima nekoliko vrlo jakih igrača rado kupuju i mnoge druge robne marke zlatnih i srebrnih poluga koje u Hrvatskoj nisu baš previše poznate.
Omiljeni, nepoznati, besprijekorni
No, znači li to da nešto ne valja s onim markama automobila koje u Hrvatskoj nisu toliko popularne, ali su strahovito popularne u, recimo, Južnoj Koreji? Južnokorejci su ludi za Hyundaijima. Više od pola prodanih automobila u toj zemlji su upravo automobili te robne marke. Hrvati se, međutim, ne pale baš previše na njih. Ima li za to dobrih razloga? Ima i nema. Hyundaiji su izuzetno kvalitetni i pouzdani automobili, ali iz raznoraznih razloga nisu uspjeli ovladati srcima naših građana.
Isto to vrijedi i za marke zlatnih i srebrnih poluga. Valcambi je jedna od vodećih svjetskih kovnica zlatnih poluga, sa sjedištem u gradiću Balerna u Švicarskoj. Ta kovnica proizvodi poluge pod robnom markom Valcambi, ali se u Valcambijevim kovnicama proizvode zlatne poluge za mnoge druge vodeće svjetske robne marke. Valcambi je izuzetno cijenjena kovnica s besprijekornom polustoljetnom tradicijom, no u našim je krajevima gotovo potpuno nepoznata.
Kada bi se dogodilo da iz nekog čudesnog razloga preko noći s tržišta nestanu našim srcima prirasli volkswageni i renaulti, siguran sam da bismo svi bili prilično tužni. No, taj vakuum na tržištu vrlo bi brzo bio ispunjen automobilima nekih drugih marki. Priviknuli bismo se voziti hyundaije, vauxhalle, chevrolete, kije i druge nama manje ili više nepoznate marke ljubimaca na četiri kotača. Možda bismo među njima otkrili i neke nove favorite koji bi nam prirasli srcu. Ali jedno je sigurno: zbog nestanka volkswagena i renaulta ne bismo se prestali voziti u limenim kantama.
Najpopularnije robne marke zlatnih poluga
Teško je vjerovati da će se u automobilskoj industriji dogoditi nestanak Volskwagena i Renaulta. No, u industriji plemenitih kovina u prvoj se polovici ove godine dogodilo nešto sasvim usporedivo. Mnoge u našim krajevima omiljene robne marke zlatnih poluga nisu se mogle nabaviti. Istovremeno, potražnja za zlatnim polugama upravo je u to vrijeme strahovito porasla. Corona virus poharao je zdravlje milijuna ljudi diljem svijeta, ali i police i trezore trgovaca plemenitim kovinama. Od ožujka do lipnja ponovno se dokazala tvrdnja kako su plemenite kovine sigurna luka u vremenima opasnosti i neizvijesnosti.
Tvrtka Tetragram projekt i u tim je izuzetno teškim trenucima uspijevala nabavljati dovoljne količine najtraženijih investicijskih proizvoda od plemenitih kovina. No, ti proizvodi nisu uvijek bili zlatni i srebrni “volkswageni” i “renaulti”, nego smo ponekad zbog nestašice morali naše klijente nagovarati i na kupnju “hyundaija” i “vauxhalla”.
Heraeus
Najpopularnija robna marka zlatnih poluga u Hrvatskoj i regiji zacijelo je njemački Heraeus. Riječ je o jednoj od najvećih obiteljskih kompanija u Njemačkoj, koja je utemeljena 1851. godine, s više od 13 tisuća zaposlenih. Zlatne poluge Heraeus prirasle su srcu našim građanima. No, sredinom ožujka ove godine kovnica Heraeus prestala je primati narudžbe za isporuku njezinih zlatnih poluga, i to zbog goleme potražnje. Heraeusovi proizvodni kapaciteti, premda golemi u normalnim okolnostima, bili su premaleni za potražnju koja je nastala nakon izbijanja epidemije corona virusa. Jedini logičan potez bio je – zaustaviti nove narudžbe sve dok se već postojeće ne ispune.
Ta je situacija prilično pogodila naše kupce. Budući da su bili naviknuli na Heraeusove poluge, tjeskoba zbog nemogućnosti kupnje bila je stvarna. Tetragram projekt, na sreću, zahvaljujući čvrstom partnerstvu s vodećim europskim dobavljačima, uspio je nabaviti zlatne poluge jednako tako uglednih i kvalitetnih proizvođača. A kako je zbog nastavka korona krize mogućnost nove nestašice Heraeusovih zlatnih poluga na europskom tržištu i dalje moguća, odlučili smo našim kupcima predstaviti i druge robne marke poluga koje bez dvojbe možemo smatrati besprijekornima i vrijednima preporuke kao i poluge kovnice Heraeus.
Münze Österreich
Kovnica Münze Österreich sa sjedištem u Beču jedna je od najstarijih europskih kovnica plemenitih kovina na svijetu. Njezina tradicija seže na početak 17. stoljeća kada su se u njoj počeli kovati i u našim krajevima izuzetno popularni zlatni dukati. Osim dukata, ova bečka kovnica proizvodi i najpopularniji europski investicijski zlatnik Wiener Philharmoniker, ali i srebrnjak istoga naziva. U svojem asortimanu ima i standardne zlatne poluge mase od 1 grama do 1 kilograma koje se kuju i lijevaju pod robnom markom Münze Österreich, ali se zapravo radi o zlatnim polugama proizvedenim u istoj kovnici, s istim dimenzijama i svojstvima kao i zlatne poluge Heraeus. Možemo bez dvojbe reći da su ove austrijske poluge sestre blizankinje Heraeusovih poluga. A to ne treba čuditi, budući da su Münze Österreich i Heraeus djelomično vlasnički povezani.
Argor
Kovnica Argor započela je svoju povijest 1951. godine u gradiću Chiasso u Švicarskoj. Od skromnih početaka postala je danas jedna od vodećih svjetskih proizvođača investicijskih zlatnih poluga. Njemački koncern Heraeus kupio je ovu švicarsku kovnicu 1999. godine, preimenovavši je u Argor-Heraeus. U njezinim se pogonima proizvode zlatne poluge mnogih vodećih svjetskih robnih marki, uključujući i već spomenute Münze Österreich i Heraeus. Argor je još jedna sestra blizanka u obitelji Heraeus: kada, naime, kupujete poluge Heraeus, Argor ili Münze Österreich, vi zapravo kupujete poluge proizvedene u istom pogonu. To je moguće prepoznati po karakterističnom okruglom žigu “AH” što ga nose zlatne poluge svih spomenutih robnih marki
Degussa
Jedna od popularnih njemačkih robnih marki zlatnih poluga koja u našim krajevima nije previše poznata jeste i Degussa. Ime marke nastalo je kao skraćenica pojma koji na njemačkom jeziku označava rafineriju zlata i srebra. Utemeljena je 1873. godine, i to ne samo kao rafinerija plemenitih kovina, nego i kao specijalizirana poslovna banka. Danas Degussa u svijetu plemenitih kovina funkcionira isključivo kao brand, koji zlatne poluge iz svojeg asortimana proizvodi u vrhunskim svjetskim kovnicama, te sama više ne posjeduje proizvodnju. Nijemci ovaj brand zlatnih poluga izuzetno cijene, te nema razloga da ne bude dobro prihvaćen i u našim krajevima.
Umicore
Relativno nova robna marka koja ima dugu tradiciju, Umicore podrijetlo vuče iz belgijskog kolonijalnog vremena i razdoblja eksploatacije mineralnih nalazišta zapadne Afrike s početka 20. stoljeća. Suvremena korporacija utemeljena je 1989. godine sa sjedištem u belgijskom i europskom glavnom gradu Bruxellesu pod nazivom Union Miniere. Svoj naziv mijenja u Umicore 2001. godine. Zlatne poluge koje proizvodi ova belgijska multinacionalna kompanija pod svojom robnom markom spadaju u red najuglednijih u Europi i u svijetu.
Valcambi
Švicarsku kovnicu Valcambi već smo kratko spomenuli u ovom tekstu. Riječ je o jednoj od najuglednijih svjetskih proizvođača investicijskih plemenitih kovina, koja proizvodi zlatne poluge za brojne svjetske brendove. Sjedište joj je u švicarskom kantonu Ticino, u gradiću Balerna uz švicarsko-talijansku granicu. Na tržištu plemenitih kovina poznata je po svojoj inovativnosti. Prije nekoliko godina na tržište je lansirala investicijski proizvod od zlata koji je preko noći osvojio kupce: zlatne poluge većih masa koje se mogu lomiti poput čokolade u pločice veličine 1 grama. Nazvane Combibar, te su zlatne poluge osvojile brojne nagrade za inovativnost na inače konzervativnom tržištu plemenitih kovina.
PAMP
Još jedna švicarska kovnica globalnog značaja, utemeljena 1977. godine kantonu Ticino uz švicarsko-talijansku granicu. Poznata kao PAMP, svoju prepoznatljivost stekla je u formi skraćenice dužeg naziva na francuskom jeziku: Produits Artistiques Métaux Précieux ili u prijevodu “Umjetnički proizvodi od plemenitih kovina”. Svoje poslovanje u velikoj mjeri zasniva na proizvodnji zlatnih poluga i kovanica za druge robne marke, no njezini brendirani proizvodi u rasponu od 1 grama do 12,5 kilograma izuzetno su cijenjeni i traženi, osobito u zemljama bliskog i srednjeg istoka.